Глагол употребляется в страдательном залоге, если подлежащее обозначает лицо или предмет, подвергающийся действию со стороны другого лица или предмета.
Например:
The planets are attracted by the sun. – Планеты притягиваются солнцем.
“Poltava” was written by Pushkin in 1828. – «Полтава» была написана Пушкиным в 1828 году.
Passive Voice используется:
1) Когда исполнитель действия неизвестен, неважен или очевиден из контекста.
My ring was stolen yesterday. – Мое кольцо украли вчера . (исполнитель неизвестен)
The house repairs were completed last month. – Ремонт дома был завершен в прошлом месяце. (исполнитель неважен)
The thief was arrested. – Вора арестовали. (исполнитель очевиден)
2) Для того, чтобы сделать утверждения более вежливыми или формальными.
My new vase has been broken. - Мою новую вазу разбили. (Это звучит более вежливо, чем “He has broken my new vase”.)
3) Когда действие более важно, чем исполнитель, как , например, в статьях, объявлениях, заголовках., описании процессов, рекламе и т.д.
Smoking is not allowed. – Курить запрещено.
The local bank was robbed this morning. – Местный банк ограбили сегодня утром.
Potatoes are baked for about 20 minutes. – Картошка запекается около 20 минут.
4) Когда мы хотим выделить исполнителя.
St.Petersburg was founded by Peter I. – Санкт-Петербург был основан Петром I.
The article was written by a psychologist. – Статью написал психолог.
Будьте внимательны! В большинстве случаев нет необходимости упоминать исполнителя в пассивных предложениях. Не включайте исполнителя в предложении, если в этом нет необходимости.
Предлоги by, with используются для введения исполнителя действия:
By - исполнителем является одушевленное существительное (обычно человек), машина, устройство, агрегат и т. п., with - указывает инструмент , с помощью которого совершается действие.
This poem was written by Pushkin. – Это стихотворение написано Пушкиным.
This problem has been solved by a computer. – Задача решена компьютером. (с помощью компьютера).
The lecture is written with a pencil. – Лекция написана карандашом.
Сводная таблица всех времен в страдательном залоге
В страдательном залоге указанные ниже глаголы сохраняют после себя определенные предлоги:
to agree to/with - соглашаться с чем - то
to call for/on - зайти за кем - то
to count on - надеяться, рассчитывать на кого - то
to deal with - иметь дело с
to hear of - слышать о
to insist on/upon - настаивать на
to interfere with - вмешиваться в, мешать
to laugh at - смеяться над
to look after - ухаживать за
to look at - смотреть на
to put up with - примириться с
to refer to - ссылаться на
to rely on/upon - полагаться на
to send for - посылать за
to speak about/ of, to говорить о, с
to talk about - говорить о
to think of - думать о
to write about - писать о
to find fault with - придираться к
to make fun of - насмехаться над
to pay attention to - обращать внимание на
to take care of - заботиться о
Страдательный залог после модальных глаголов
Перевод конструкций страдательного залога
Упражнение 1.
Поставьте следующие предложения в вопросительную и отрицательную формы.
1. Marmalade is made of oranges.
2. This town was built a century ago.
3. They were invited to a birthday party.
4. The fax has just been sent.
5. America was discovered long ago.
6. The book is still being published.
7. My neighbor’s car was stolen last night.
8. His winter boots were made in Germany.
9. The building was ruined by the earthquake.
10. Italian is spoken in Italy and on Malta.
Упражнение 2.
Переведите на английский язык выделенные глаголы.
1. A lot of houses построено in Moscow and other towns.
2.When было написано this letter?
3. The letter было написано this morning.
4. Whom будет переведена this article into English by?
5. The article переведена already.
6. This question обсуждался when we came in.
7. Where are the students? They экзаменуются now in the next room.
8. By the time they arrive the work закончена.
9. A huge plant in the town of N был построен recently.
10. The little boy смотрели with interest by the people.
11. I (to check up) my homework before she (to question) me.
Упражнение 3.
Употребите правильную форму глагола в пассивном залоге.
1. You (advise) to wear warm shoes in winter.
2. The time before bed (spend) very pleasantly.
3. Sniffer dogs (use) by police to detect drugs and explosives.
4. Huge pine trees (uproot) by the storm.
5. You (allow, not) to buy cigarettes if you are under sixteen.
6. Toyotas (manufacture) in Japan.
7. This road never (clean).
8. Gold (discover) in Eastern Canada.
9. When I saw him, he (chase) by a large dog.
10. Several towns (destroy) by the eruption of Vesuvius.
Упражнение 4.
Измените предложения по образцу.
Образец: A telephone call woke me up. – I was woken up by a telephone call.
1. My father built this cottage.
2. Beginners use that computer.
3. Somebody is opening the window now.
4. We sold the last French text -book.
5. People all over Russia watch the news.
6. The moonlight lit everything in the room.
7. Don’t worry, we shall settle your problems.
8. We have just sent for the doctor.
9. The Semyenovs don’t use this room very often.
10. Thomas Coryate brought forks from Italy to England.
11. He has just repaired his car.
12. Somebody addressed the letter to the wrong person.
13. The secretary is still typing the letter.
14. Mum cut the meat and chopped it.
15. Snow covered everything.
16. The police have been looking for him for a month!
17. He described his new flat for me.
18. Our chief offered me a day- off.
19. He pointed out the mistake to me.
20. They don’t allow their children to go far from home.
Упражнение 5.
Замените действительный залог страдательным, обращая внимание на место предлога.
1. The senior students laughed at the freshman.
2. The group spoke tom the dean yesterday.
3. Young mothers looked after their babies with great care.
4. Nobody lived in that old house.
5. We thought about our friend all the time.
6. The doctor will operate on him in a week.
7. The teacher sent for the pupils parents.
8. They looked for the newspaper everywhere.
9. Nobody slept in the bed.
10. The neighbor asked for the telegram.
Упражнение 6.
Переведите на английский язык.
1. Над ним смеялись, когда он сказал это.
2. На них смотрели с большим интересом.
3. За ними уже послали?
4. На эту статью часто ссылаются.
5. Об этой книге много говорят.
6. На него можно положиться.
7. Я уверен, что его будут слушать с большим вниманием.
8. Когда лодка пропала из вида, мы пошли домой.
9. Я думаю, их спору не будет конца.
10. Этот музей посещают очень часто.
Упражнение 7.
Замените действительный залог страдательным.
А) 1. Many people attend the lecture. 2. Someone has eaten the cake. 3. He will leave the ticket on the table. 4. They were discussing the report the whole evening. 5. People speak English in many countries. 6. Snow will cover the fields in winter. 7. Everyone can see the film soon. 8. The gardener has planted some apple –trees. 9. His parents have bought him a new bicycle. 10. They will advertise the product on TV.
В) 1. An actor killed President Abraham Lincoln. 2. Alexander Bell invented the telephone. 3. The Chinese invented paper. 4. They invented photography. 5. The French government gave the Statue of Liberty to the American people. 6. Shah Jahan built the Taj Mahal mausoleum for his wife who died in 1631. 7. They make Volkswagen cars in Germany. 8. Columbus discovered America. 9. Fleming discovered penicillin. 10. They talked much about that problem.
Упражнение 8.
Переведите следующие предложения.
1. Вся домашняя работа сделана: ошибки исправлены, новые слова выучены, предложения переведены, сочинение написано.
2. Тихо! Не шумите! Она сейчас дает интервью.
3. Радио «Европа-плюс» слушают во всей России.
4. Это вкусное блюдо было приготовлено итальянским поваром.
5. Многие современные лекарства делают из растений.
6. Музыка к опере «Женитьба Фигаро» была написана Моцартом.
7. Результаты экзаменов будут объявлены завтра утром.
8. Не прикасайся к забору. Его только что покрасили.
9. Все деревья и цветы в этом саду посажены мною.
10. Ошибка была сделана очень давно, а исправлена только сейчас.
Упражнение 9.
Дайте правильный ответ на следующие вопросы, используя подсказки.
1. Was “Mona Lisa” painted by Picasso?
2. Was Mickey Mouse created by Warners?
3. Was the song “Imagine” written by Elvis Presley?
4. Was the film “Titanic” directed by Alfred Hitchcock?
5. Was “Romeo and Juliet” written by Agatha Christie?
6. Was the Parthenon built by the ancient Romans?
7. Was the telephone invented by Siemens?
8. Was America discovered by Marco Polo?
9. Was “The Moonlight Sonata” composed by Tchaikovsky? 10. Were the pyramids built in China?
Leonardo da Vinci, the ancient Egyptians, James Cameron, the ancient Greeks, Walt Disney, John Lennon, Shakespeare, Alexander Bell, Christopher Columbus, Beethoven
Упражнение 10.
Переведите на русский язык .
1. The box must be taken to the station.
2. The river can be crossed on a raft.
3. The building of the house can be finished very soon.
4. The books must be returned in two days.
5. Three of these exercises must be done tomorrow.
6. The book you need can be found in any library.
7. The letters must be sent at once.
8. This mistake can be easily everywhere.
9. The doctor says she must be taken to the hospital.
10. Even the tallest trees can be climbed by monkeys.
Упражнение 11.
Переведите на английский язык, употребляя Passive Indefinite после модальных глаголов.
1. Руки надо мыть перед каждой едой.
2. Комнаты нужно регулярно проветривать.
3. Кошку надо кормить рыбой.
4. Собаку можно кормить мясом и овощами.
5. Ребенку надо давать фрукты.
6. Книги надо положить в шкаф.
7. Эту картину можно повесить над камином.
8. Как можно перевести это слово?
9. На что нужно обратить внимание?
10. Нужно записать твой номер телефона.
Упражнение 12.
Передайте следующие предложения в Active Voice. Введите любые подходящие подлежащие, соответственно изменяя структуру предложения.
Например: 1. The room was cleaned and aired. – Olga cleaned and aired the room.
2. Have all these books been read?
3. Whom were these letters written by?
4. The letter has just been typed.
5. She showed me the picture which had been painted by her husband.
6. I shall not be allowed to go there.
7. He has been told everything, so he knows what to do now.
8. All the questions must be answered.
9. The door has been left open.
10. When will these books be returned to the library?